Uit de praktijk proeven van het eerste SumWing prototype kwam naar voren dat het principe werkt maar dat de vorm niet optimaal was. Aan de hand van CFD berekeningen (Computer Fluid Dynamics) kwam naar voren dat de voorkant lager bij de grond kwam dan de achterkant van het vleugel profiel. De SumWing 2 heeft een symmetrische vorm en is vrijwel in evenwicht uit zichzelf. De voorkant van het nieuwe profiel staat aanzienlijk hoger waardoor de vleugel minder ´´hapt´´. Het nieuwe profiel is qua torsie en buiging tot 5x zo sterk uitgevoerd als het eerste prototype. Tevens is de neus verkleind en het profiel zelf ook. De totale lengte ging van 4,4m naar 3m.
Onderstaand een figuur van berekeningen aan het nieuwe profiel. Als de neus 5cm omhoog wordt geduwd door de bodem begint de vleugel direct 650kg kracht te genereren om weer in evenwicht te komen met de neus.
Verder is nu zowel het vleugel profiel als de taster (of neus) waterdicht. Hierdoor kan er geen zand in het vleugel profiel of de neus komen. Dit komt de stabiliteit ten goede.
Het nieuwe model is eind juni getest in de flumetank bij Ifremer. Zie figuur. Duidelijk is te zien dat de gehele vleugel vrij van de bodem is.