De SumWing is bedacht en ontwikkeld door HFK Engineering in samenwerking met 3 visserij bedrijven.
In de zomer van 2006 waren Jaap van der Vis (TX36) en Harmen Klein Woolthuis (HFK Engineering) al in het ''geheim'' aan het testen met een vleugelvormig tuig waarvan de hoogte werd gestuurd door een taster die over de bodem gleed. Halverwege 2006 werd de taskforce duurzame visserij opgericht en hebben Jaap van der Vis en Harmen Klein Woolthuis dit idee aangedragen als alternatief voor een bokkentuig. Al snel sloten Albert Schagen (TX63) en Jack Betsema (TX38) zich aan bij dit team.
Hierop volgden meerdere tests en berekeningen om het idee verder uit te werken. Eind 2007 werden er proeven gedaan met een 12 meter SumWing, maar al snel bleek deze getordeerd te zijn. Eind 2007 en begin 2008 heeft HFK Engineering verdere berekeningen met Computer Fluid Dynamics gemaakt waaruit een nieuw model volgde. Deze is getest in Boulogne bij Ifremer en alle verbeteringen lijken goed te werken.